Testimonial: Van Inspiratie Naar Doen!
DeUniversteit 5 maart – Door Rick Hagelstein
Bedenk, werk uit en doe!
Hoe zet je inspiratie om in handelen? De avond stond in het teken van DOEN. Het doel was dan ook een experiment te ontwerpen, die dezelfde avond kon worden uitgevoerd. Aan een ontwerp van een experiment gaan twee stappen vooraf – bewustwording en conceptualisering. Mijn inspiratie voor de avond was bovenstaand filmpje. Een filmpje waarin gedrag van mensen wordt veranderd, door de minst aantrekkelijke keuze tot de leukste keuze te maken. Deze inspiratie is in een interview (bewustwording) verder uitgewerkt in een klein groepje (conceptualisering). Ik moet zeggen het ontwikkelen van een experiment is geen makkelijke opgave. Misschien was mij onderwerp te moeilijk, misschien kwam het doordat het proces van bewustwording niet met dezelfde groepsleden had plaatsgevonden. Kortom een bevestiging van het belang van gezamenlijke bewustwording.
Anderen slaagden er wel in leuke experimenten te ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan was het experiment op het gebied van effectief communiceren. Ik zat met mijn rug richting de groep en kreeg de opdracht een tekening beschrijven. De groep moest binnen vijf minuten tot dezelfde tekening komen. Het resultaat van de eerste tekening was minder succesvol dan bij de tweede tekening. Hoe kan dat? (even los van het feit dat de eerste tekening lastiger was, dan de tweede). Een aantal tips:
– Geef eerst een algemene beschrijving van wat je ziet, daarmee wordt het doel duidelijk.
– Stel tussendoor vragen of iedereen de omschrijving snapt
– Geef ook ruimte om vragen te stellen
– Gebruik concrete voorbeelden om vormen te omschrijven.
Tips, die in termen van effectief communiceren kunnen helpen.
Tijdens het experiment betrapte ik mezelf erop in oude valkuil te stappen door erg doel- en duwgericht te werk te gaan. Of dat effectief communiceren is, nee dat werd wel duidelijk. Kortom, voor mij een leerzame avond. Suzanne en Stephanie, bedankt voor de les!
No Comments to ""